مقاله پژوهشی
دکتر احسان نمازیان دوست؛ دکتر طاهره حیدرنژاد؛ دکتر افشین رضایی
چکیده
سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی (S-E)، تنظیم هیجان(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهنآگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد میکند که تعامل بین S-E، ER، RT و MT را نشان میدهد. پرسشنامه ...
بیشتر
سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی (S-E)، تنظیم هیجان(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهنآگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد میکند که تعامل بین S-E، ER، RT و MT را نشان میدهد. پرسشنامه سبک تدریس (TSI)، مقیاس حس اثربخشی معلم (TSES)، پرسشنامه تنظیم هیجان معلم زبان(LTERI)، پرسشنامه بازتابی معلم زبان انگلیسی (LTRI) و مقیاس ذهنآگاهی در تدریس (MTS) به 492 معلم زبان انگلیسی برای جمع آوری داده های مرتبط بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM)، معلمان زبان انگلیسی که به سبکهای تدریس دانشآموز محور علاقه داشتند، غلظت بالایی ازS-E، ER، RT و MT را نشان دادند. در مقابل، معلمان زبان انگلیسی که از روشهای آموزشی استفاده میکردند که بر معلم متمرکز بود، قادر به مدیریت مؤثرS-E، ER، RT و MT خود نبودند. برای افزایش درک همبستگی بین تعاملاتS-E، ER، RT، MT و TS، و همچنین پتانسیل برای به دست آوردن نتایج آموزشی مثبت برای زبان آموزانEFL، این مطالعه با ارائه مفاهیم و جهت گیری های آینده برای سهامداران مربوط به پایان می رسد.
مقاله پژوهشی
ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...
بیشتر
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و نوع تکلیف را بر صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام بررسی کرد. شرکتکنندگان شامل 60 زبانآموز پیشرفته زبان انگلیسی بودند که در دو گروه آزمایشی (هر کدام 30 زبانآموز مرد و زن) توزیع شدند. ابزارها دو تکلیف نوشتاری پیشآزمون و پسآزمون بودند که بر اساس روبریکهای IDP ارزیابی منابع واژگانی، پاسخ تکلیف، دامنه و صحت دستوری و انسجام ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنکووای دو طرفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که نوشتار دقیقتر و منسجمتر گروه خودارزیابی با معیارها در مقایسه با گروه معلم-ارزیابی بدون تفاوت معنادار در منابع واژگانی. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که شرکت کنندگان در انجام وظایف مشترک به طور قابل توجهی بهتر از وظایف مستقل عمل کردند. با این حال، انواع تکلیف و ارزیابی هیچ اثر تعاملی قابل توجهی بر ویژگیهای نوشتاری مورد نظر ندارند. یافتهها بر مزایای عملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و وظایف مشترک در ارتقای صحت دستوری و انسجام نوشتاری زبانآموزان پیشرفته زبان انگلیسی تأکید میکنند. پیامدها مورد بحث قرار خواهند گرفت.